Vertrauen, Digitalisierung, Mediennutzung und junge Menschen in Österreich: Das Department of Communication (DoC) auf der 20. AoIR und dem 4. YCC-Symposium in Brisbane

Über 400 KollegInnen aus 35 Ländern nahmen an der international renommierten 20. Jahreskonferenz der Association of Internet Research (AoIR) (https://aoir.org/aoir2019/) Anfang Oktober in Brisbane (Australien) teil.

Uta Rußmann präsentierte in gleich zwei Vorträgen Ausschnitte aus der gemeinsamen Arbeit mit Andreas Hess rund um Vertrauen, Digitalisierung, Mediennutzung und junge Menschen in Österreich. Ende September beim zweitägigen 4. YCC-Symposium zum Thema „Trust, Young People and Digital Media“ ging Uta Rußmann kritisch auf die Symposiums-Thematik aus einer ‚Österreich-Perspektive‘ ein.

Im Vortrag von Uta Rußmann und Andreas Hess auf der 20. Jahrestagung der Association of Internet Research (AoIR) ging es um “News consumption and young people’s trust in online and social media.” Junge Menschen in Österreich nutzen für ihre Nachrichtenrezeption neben den Onlinepräsenzen traditioneller Massenmedien einen Mix an Onlinemöglichkeiten wie Social Media und WhatsApp. Eher überraschend ist, dass trotz eines gewissen Medienskeptizismus unter jungen Menschen in Österreich, diese bei der Nachrichtenrezeption auf Social Media wie Facebook, Push-Nachrichten traditioneller Medien, ‚News find me‘-Rezeption sowie Peer Recommendation über WhatsApp vertrauen und bei der Wahrnehmung von Fehlinformationen häufig einfach googeln…!

Next year: AoIR Dublin!

English Version

Trust, digitalization, media use and young people in Austria: Department of Communication (DoC) at the 20th AoIR and the 4th YCC-Symposium in Brisbane

Uta Rußmann presented first thoughts and findings of a project she is conducting together with Andreas Hess on trust, digitalization, media use and young people in Austria. At the two-day YCC-Symposium on “Trust, Young People and Digital Media”, Uta Rußmann critically discussed the symposium’s topic from an ‚Austrian perspective‘.

The presentation of Uta Rußmann and Andreas Hess at the 20th Annual Meeting of the Association of Internet Research (AoIR) focused on „News consumption and young people’s trust in online and social media“. Young people in Austria are using a mix of online versions of traditional news media such as social media, news portals, and WhatsApp to gather news. Rather surprising is that albeit a certain media skepticism among young people in Austria, they rely on social media such as Facebook, push notifications of traditional media, ’news find me‘-reception as well as peer recommendations via WhatsApp for their news. There is a widespread consensus that more dubious content (fake news) is circulated on social media than offline. However, when coming along dubious content online, they often just go on Google for clarification…!

Next year: AoIR Dublin!

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